onsdag 27 november 2013

Minna Martin parivaljakkokaverini yhdistyksessä - min parhästkompis i föreningsarbetet


Tutustuin Minna Martiniin  siinä vaiheessa, kun suunnittelimme yhdistyksen perustamista v. 2002-2003.  Minulle hän on ollut korvaamaton yhdistyksen historiassa, jonka menestystarina muodostuu aina useammasta palasta. Mutta Minnan innostava ja pyyteetön työpanos on ollut henkilökohtainen pelastukseni puheenjohtajana. Hän on eteenkin luovuudessaan liittyen järjestelmällisyydessä ja tietokonetaidossa vastakohtani. Ihailen tapaa, jolla hän hoitaa kotisivujamme ja tiedotusta. Yhdistyksen kirjanpidossa hän on ollut rahastonhoitajan tukena kirjanpitoa tehtäessä.

Hengitysterapian kehittäminen näinä vuosina Maila Sepän työn pohjalta ja hänen kanssaan on ollut ihailtavan hieno työsarka, jota Minnaa on kiinnostanut alusta alkaen.   Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena - koulutus onkin mahtava menestys terveydenhuoltoalalla - ja täyttää tärkeän puutteen hengityksen merkityksen ymmärtämisessä oman kokemuksen kautta. Silloin se muodostuu myös oikeaksi työvälineeksi.

Yhteiset kokemukset eri kursseilla eteenkin Asahikoulutuksessa on ollut mukavaa jakaa. Syyskuussa Porvoossa osallistuimme  Porvoon torilla Asahi - Flashmobbiin. Oli kivaa!!



Minnan vastaus kysymykseen siitä mitä psykofyysisyys merkitsee henkilökohtaisesti ja ammatillisesti sekä mitä toivot tulevaisuudesta.

Psykofyysisyys on minulle tärkein työskentelytapaani ja orientoitumistani
kuvaava määritelmä. Työssä se ei välttämättä joka hetki näy potilaalle,
mutta myös silloin kuuntelen usein hyvin aktiivisesti itseäni tai
työskentelen oman viriämiseni tai tunteitteni kanssa kehon tasolla.
Kuitenkin monesti se on myös konkreettista työskentelyä potilaan kanssa
kehollisesti - esimerkiksi se voi olla potilaan tilanteen rauhoittelemista
tai hänen tunteittensa kuulostelua kehollisten reaktioiden kautta. Aika
monet opiskelijat osaavat tätä nykyä hakeutua minulle tämän työotteen vuoksi
ja se on mukava asia. Henkilökohtaisesti on myös kyse luovuudesta. Silloin,
kun olen kosketuksessa itseni kanssa kehollisesti, saan monesti paljon uusia
oivalluksia ja ajatuksia, tai herää monenlaisia mielikuvia. Oman kehon
kanssa työskentely on kuin voisi katsella unia valveilla eli pääsee suoraan
kosketukseen mielikuvien ja luovuuden kanssa. Samalla se on vähän niin kuin
aikamatkailua, koska saattaa päästä kosketuksiin jonkun sellaisen kanssa,
joka on kuin pullopostia menneisyydestä. Syvä tarve työskennellä juuri näin
ulottuu lapsuuteen asti - oman kropan aistiminen ja liikkumisen tuottama
mielihyvä ovat aina olleet hirvittävän tärkeitä asioita minulle.
Psykofyysisyys on niin laaja ja moniulotteinen käsite omassa elämässäni,
että voisin sanoa, että se on kaikki. Hyvin vaikea edes kuvitella työtä ja
omaa elämää ilman tätä ulottuvuutta.

Tulevaisuudelta toivon sitä, että yhdistys voi jatkaa näiden monipuolisten
koulutusten järjestämistä, jotta meistä jäsenistä kaikki saavat tarvitsemaansa
henkistä ja fyysistä ravintoa niistä. Yhdessä toisten ihmisten kanssa ja
taitavien ohjaajien kanssa työskentelyä on valtavan antoisaa.

Tutustu myös Minnan blogiin ja kotisivuihin:


hengahdyksia.blospot.com 
www.hengittävämieli.fi

Jag blev bekant med Minna då vi 2002-2003 delade planerna att bilda Föreningen för psykofysisk psykoterapi i Finland r.f  som sedan kom till 29.1.2004. För mig har hon varit ett oersättligt stöd under föreningens historia, vars framgång naturligtvis består av många pusselbitar. För mig har Minnas insats varit en trygghet.   Hennes engagemang och arbete har för mig personligen i egenskap av ordförande varit en räddning. Hon har en skapande förmåga, som ansvarig för hemsidorna och informationen, när det gäller ordning och reda och kunskap i datorvärlden.  Hon sammanställer revisionsberättelsen tillsammans med kassören, en krävande uppgift.

Utvecklandet av andningsterapin tillsammans med Maila Seppä och utgående från hennes erfarenheter har hon gjort en fin insats. Andningens mysterium har alltid intresserat Minna. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena - utbildningen är en succehistoria inom hälsovården, där den fyller ett tomrum för personer, som arbetar inom hälsovården. Den möjliggör en egen erfarenhet, som blir ett verktyg i arbetet med möten och relationer.

 

Minna och jag har många gemensamma erfarenheter från föreningens olika kurser och utbildningar. I september var vi tillsammans i Borgå på Asahidagar. Vi deltog på Borgå torg i iAsahi flaschmob.



Minnas svar på frågan om vad det psykofysiska tänkesättet betyder för henne personligt och prioessionellt och vad hon önskar av framtiden.


Som arbetsredskap är det psykofysiska mitt viktigaste verktyg, det som beskriver min inriktning. Det visar sig kanske inte i varje stund direkt i arbetet med klienter, men för mig själv är det viktigt att jag aktivt hela tiden lyssnar till mig själv och mina kroppsliga förnimmelser. Ofta består arbetet också i att konkret ta in kroppen i samarbetet – det kan gälla att lugna klienten eller att hjälpa henne/honom att iaktta det inre skeendet genom att lyssna på känslorna via kroppens reaktioner. Många studeranden, som söker hjälp hos studenthälsan, väljer att komma till mig på grund av det här arbetssättet och det känns tacksamt. På ett personligt plan handlar det också om skapande. Då jag är i kontakt med förnimmelserna i min kropp, ger det mig samtidigt nya insikter, tankar och bilder. Det kan kännas som en tidsresa, då jag kan få känslan av att få flaskpost från det förflutna. Ett starkt behov av att arbeta just så här hänger med sen barndomen – glädjen av att känna genom min kropp att känna rörelsernas behag har betytt massor för mig. Att tala om begreppet psykofysisk, är ett så vitt begrepp i mitt liv att det innefattar allt. Jag har svårt att ens föreställa mig att kunna arbeta och leva utan den här dimensionen.

Framtiden, ja. Av framtiden önskar jag att vår förening kan fortsätta att ordna utbildning och kurser på så bred bas som möjligt att alla medlemmar på det sättet kunde tillföra sig psykisk och fysisk näring. Det känns verkligen givande att få arbeta med sig själv under ledningen av skickliga lärare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar